Zdrowie - Woda


Woda jest podstawą życia. Rola wody w organizmie to między innymi regulacja ciśnienia tętniczego, utrzymywanie odpowiedniej temperatury ciała, oczyszczanie organizmu z toksyn. Lekarze i dietetycy zalecają pić przynajmniej 2 litry płynów dziennie, ale ilość ta powinna się zwiększyć latem i przy intensywnym wysiłku fizycznym. Najlepsza jest niegazowana woda mineralna o niskiej zawartości sodu. Picie wody mineralnej poprawia wygląd skóry, gdyż staje się ona lepiej odżywiona i bardziej elastyczna. Z kolei efektem picia zbyt małej ilości wody jest odwodnienie organizmu.

Woda z cytryną na czczo - skóra

Szklanka wody z cytryną na czczo przyczynia się do poprawy jakości skóry. Jak wiadomo dobrej jakości woda jest lekiem na wiele dolegliwości: ból głowy, walkę z cellulitem, wpływa na poprawne działanie wszystkich narządów. Wszystko co dostarczamy do organizmu, dostajemy z powrotem.
Uwidacznia to stan skóry: jej koloryt, struktura, jędrność. Jeżeli będziemy pili dużo gazowanych napojów czy wodę z cukrem, skóra będzie miała odmienny stan od tego jaki otrzymamy pijąc czystą wodę, dobrej jakości z minerałami oraz dodatkiem naturalnej cytryny.

Brak wody w organizmie
Nasz organizm najpierw odczuwa brak wody, dopiero później brak jedzenia. Brak wody objawia się bólem głowy, zaburzeniem pamięci, suchą skórą, wysychaniem błony śluzowej. To, ile wody potrzebujemy zależy od rodzaju pracy, jaką wykonujemy i aktywności fizyczne. Zdrowa dieta zakłada wypijanie 2 litrów wody dziennie. Ponadto, połowa z niej powinna być wodą mineralną, która uzupełni niedobory minerałów w naszej diecie. Nadmiar wody jest wydalany z organizmu z moczem, natomiast niedobór może spowodować niekorzystne zmiany.


Woda z cytryną na czczo - gojenie się ran

Dzięki temu, że cytryna zawiera kwas askorbinowy, który korzystnie wpływa na stawy, gojenie ran, ale także utrzymuje w dobrej kondycji narażony na uszkodzenia naskórek.

Woda mineralna

Najzdrowszą wodą jest woda mineralna. Zawiera co najmniej 1000 g rozpuszczonych składników mineralnych. Może w niej być nawet 70 różnych minerałów. W wodzie mineralnej przynajmniej jeden składnik powinien znajdować się w ilości profilaktyczno-zdrowotnej i mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Minerały, które są w niej zawarte występują w postaci zjonizowanej. Taka postać jest łatwo przyswajalna dla naszego organizmu. Wybierając wodę warto zwrócić uwagę na zawartość magnezu i wapnia. Niedobór tych pierwiastków w organizmie często wynosi nawet 30 %. Aby woda miała właściwości zdrowotne powinna zawierać 50 mg magnezu i 150 mg wapnia. Taka ilość składników mineralnych jest korzystna dla naszego organizmu.
·         Magnez – odpowiada za prawidłowe działanie układu odpornościowego i wspiera układ nerwowy. Przeciwdziała stresowi i łagodzi stany napięcia nerwowego. Uczestniczy w 30 reakcjach biochemicznych organizmu. Zapobiega miażdżycy, zawałowi. Dziennie potrzebujemy około 300 mg magnezu.
·         Wapń – to podstawowy budulec kości i zębów. Ma korzystny wpływ na przemianę materii, odpowiada za prawidłową pracę serca, działa antyalergicznie, zapobiega osteoporozie. Ponadto uczestniczy w krzepnięciu krwi i pomaga przy leczeniu stanów zapalnych. Dziennie potrzebujemy około 800–1200 mg.
·         Wodorowęglany – ich zdrowotny wpływ to obniżanie poziomu cukru we krwi i moczu, neutralizacja kwasów żołądkowych. Przyspieszają trawienie i utrzymują kwasową równowagę w żołądku. Są polecane dla osób cierpiących na nadkwasotę. Ich zawartość w wodzie powinna wynosić powyżej 1000 mg/l.
·         Sód – zarówno jego nadmiar, jak i brak mogą wpływać niekorzystnie na nasz organizm. Nadmiar zatrzymuje wodę w organizmie i powoduje wzrost ciśnienia krwi, natomiast niedobór może prowadzić do osłabienia lub odwodnienia organizmu. Ponadto sód pomaga we wchłanianiu składników odżywczych w trakcie trawienia. Jeśli jesteś chory na cukrzycę, to powinieneś wybrać wodę o zawartości sodu poniżej 200 mg/l.


Pomaga "oszukać" głód

Woda wypita na czczo pomaga spalić kalorie. Wypijając kilka szklanek rano, mamy znacznie mniejszy apetyt. Nie grożą nam ataki głodu w ciągu dnia.

Warto pić także szklankę wody pół godziny przed każdym posiłkiem. Badania pokazują, że osoby, które wypijają dziennie 1,5 litra wody, szybciej tracą kalorie. Woda pomaga "oszukać" głód.

 

 

 

Rodzaje wody pitnej

Woda gazowana zawiera dwutlenek węgla, który orzeźwia, poprawia smak i działa bakteriostatycznie (hamuje rozwój bakterii i daje trwałość wodzie). Jednak nie każdy powinien pić wodę gazowaną. Osoby cierpiące na nadkwasotę, chorobę wrzodową żołądka lub z problemami gardła albo krtani powinny wybierać wodę niegazowaną.

W sklepach mamy do wyboru wody źródlane, mineralne i lecznicze. Wszystkie pochodzą z podziemnych zasobów i są czyste pod względem mikrobiologicznym i chemicznym. Wody źródlane stanowią największą grupę. Często są reklamowane jako poprawiające samopoczucie, dające orzeźwienie. Należy jednak pamiętać, że nie zawierają zbyt wielu składników mineralnych, więc ich wartość dla naszego zdrowia jest również mała. Wody lecznicze pomagają przy niektórych schorzeniach, takich jak choroba wrzodowa, kamica nerkowa, cukrzyca. Ze względu na swoje lecznicze właściwości nie wolno pić jej bez ograniczeń, a swoją kurację warto skonsultować z lekarzem.
Najbardziej odpowiednia jest woda mineralna. Kupując ją, warto zwrócić uwagę na zawartość minerałów, by uzupełnić je w naszej diecie.


https://portal.abczdrowie.pl/woda
https://www.pexels.com

Udostępnij ten post

11 komentarzy :

  1. mam ogromny problem z tym, żeby pamiętać o piciu wody w ciągu dnia... wiem, jak bardzo jest to ważne, ale zwyczajnie o tym zapominam. Przypominam sobie w nocy, przed snem... :/

    OdpowiedzUsuń
  2. your post very good and very nice .This my own site http://www.pixxelznet.com/ I am provide these types services #SEO #PPC #SMO Web Design and Web Development you want any services contact us.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam problem z tym za zawsze pije za malo :/

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, trochę się więcej dowiedziałam o wodzie. :) Szczerze mówiąc, ostatnio mogłabym pić tylko wodę. Zresztą jak jest gorąco i duszno, to lepiej mi smakuje i jest orzeźwiająca. :)
    Teraz jest lato i w taką pogodę nie można zapomnieć o nawadnianiu się. :D

    Pozdrawiam!

    nastolatka-marzycielka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Coraz częściej udaje mi się wypić 2 litry wody dziennie :)
    Bardzo ciekawy post.
    Pozdrawiam!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Mimo tego, że wiem jak bardzo ważne jest picie wody i tak bardzo trudno mnie zmusić, aby w ciągu dnia wypić chociaż 1 litr, ale staram się to kontrolować. Bardzo przydatny post!
    Pozdrawiam
    http://vivi-vivii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. ja codziennie staram się pić szklankę wody z cytryną :)
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
  8. Staram się pić jak najwięcej wody, ale niestety taka sama mi nie smakuje. Dlatego piję wodę z sokiem, wodę smakową albo herbatę :)
    pozdrawiam cieplutko myszko :*
    ayuna-chan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo często piję wodę :)

    Pozdrawiam,
    Karolina [blog]

    OdpowiedzUsuń
  10. Staram się zawsze mieć przy sobie butelkę z wodą. Dzięki temu nie mam już problemu z tym, że w ciągu dnia wypijałam tylko jeden litr.
    Mój Blog - klik!

    OdpowiedzUsuń